Francba a metróval
Az áldást sodika küldte 2008. május 24., szombat - 7:26-korCímkék: 4 metro orban vikor
26 komment
Mindenki azzal baszogatja Orbánt, hogy miért akarja leállítani a 4-es metró építését. Nos, az Szijjártó Péter marketingszagú cáfolata ellenére is teljesen egyértelmű, hogy ami a Kérinél tartott előadásból erre vonatkozóan kiszivárgott, színigaz.
Ugyanígy természetes jelenség, hogy annak vonatkozásában már erősen megoszlanak a vélemények, ez vajon előnyös, vagy káros gondolat. Pedig a szűkös források jelentette problémák orvoslására igenis logikus megoldásként adja magát a beruházások elhalasztása, illetve felülvizsgálata.
- Kevesen tudják, de igaz: a gyors hetes busz legelső reggeli, illetve legutolsó esti járatával most pontosan annyi idő alatt lehet eljutni végállomástól végállomásig, mint amennyi időt a tervek szerint a 4-es metróval jelent majd ugyanez az út (a mozgólépcsőzést is beleszámítva). Egyenesen adja magát tehát, hogy a több százmilliárd forintot felemésztő metró megépítése helyett csaknem ugyanolyan hatékony megoldás lenne néhány százmillió forintért egy elkülönített buszsávot kialakítani a 7-es busz számára.
Olyan apróságokról már nem is beszélek, hogy a metróberuházást kísérő közlekedési átszervezésekkel akadnak majd a városnak olyan részei (például Nagytétény), ahonnan a metró elindulása után néhány perccel tovább tart majd bejutni a belvárosba, mint most.
Éppen a fentiek miatt én már többször is megírtam, hogy ha lenne a kezemben bármilyen eszköz arra, hogy megakadályozzam, lassítsam, vagy hátráltassam a világ legdrágább játékmetrójának építését (amelyik még el sem indult az egyik megállóból, máris megérkezett a másikba), gondolkodás nélkül élnék ezzel a lehetőséggel.
Ha Orbán valóban meglépi, és leállítja a picsába ezt az értelmetlen pénzszivattyút, akkor talán még azt is hajlandóak leszünk elnézni neki, ha közben néha picit csúnyán fog beszélni a Magyar Gárdáról. :)
A Demszky pedig fulladjon meg.
By SoDI
Kapcsolódó:





Eddig 26 komment érkezett (
)
2008. 05. 24. 14:13
Persze, és az a több 100 mrd Ft amit eddig ráköltöttünk az meg mehet a picsába. Én kiszednék 2-3 megállót, ezzel gyorsítva a metrót (Szent Gellért tér, Fehérvári út, Köztársaság tér)
2008. 05. 24. 14:20
Elég meredek gondolat, hogy leállítanák a négyes metrót. Gondoljátok el: A már kifúrt alagutak még évtizedekig emlékeztetné az embereket, hogy KI állította le a metró építést. A másik, hogy a leállítás meg az állagmegóvás is egy rakat pénzbe kerülne.
2008. 05. 24. 14:27
k0zi: Azt a 100-150 milliárdot elbuktuk. Na bumm. Jobb ennyit elbukni, mint 5-600 milliárdot. Gazdaságilag tehát mindenképp racionális döntés lenne hagyni a francba az egészet.
"kiszednék 2-3 megállót"
Azért nem lehet kivenni a mostani tervből megállókat, és nélkülük megépíteni a metrót, mert akkor romlanának a megtérülési mutatók, pedig már most is kérdéses, hogy az elkészülte utáni 30 évben visszahozza-e az árát a cucc (valószínűleg nem).
Matyi10: A leállítás költségeit állni kell, de utána nincs vele több gond. Állagmegóvásra pedig nem kell túl sokat költeni, a földalatti katakomba elvan magában is. :))
2008. 05. 24. 14:29
De gondolod, hogy az orbánéknak reális bevállalni, hogy másodszorra állítanák le a metrót?
2008. 05. 24. 14:30
sodika: a megtérülési mutatókat pont az állomások magas költsége rontja le, ne mondd azt, hogy kevesebben használnák a metrót, ha 3 percet gyalogolni kéne a Móriczról a Fehérvári út felé, ja bocs, arra villamos is jár. Szent Gellért tér szerintem teljesen indokolatlan, elvégre a Fővám tértől át lehet sétálni, Móriczról meg megy arra villamos. Köztársaság tér szintén indokolatlan.
2008. 05. 24. 14:31
Matyi10: hát szerintem 2002-ben is az okozta a vesztüket.
2008. 05. 24. 15:12
k0zi:
Egy új állomás:
1-) megdobja a költségeket.
2-) megdobja a későbbi megtérülés összegét.
Hogy melyik nagyobb tétel a kettő közül, az nyilván szakmai kérdés, de én úgy tudom, hogy általában a kettes pont sokkalta erősebb, elvégre a Fővám téri megállót is éppen azért nem lehet kihagyni, mert akkor romlanának a megtérülési mutatók. (Ezt maga a metro iroda nyilatkozta)
2008. 05. 24. 15:32
Akkor elmondom én hogy gondolom, ha én be szeretnék jutni időben Újpest Városkaputól az Astoriára, akkor nem fogok keresni egy olyan járatot, amelyik A pontból elvisz B pontba, hanem keresek egy olyan tömegközlekedést, amelyik a közelében rak le. Szerintem nem utaznának kevesebben a 4-es metrón, ha teszem azt a Fővám téren nem lenne állomás. Persze az aki Kálvin térről akar eljutni a Fővám térre, az bizonyára nem azzal fog menni.
A 7-es busz pedig meglátjuk meddig lesz alternatíva ilyen olajárak mellett :)
2008. 05. 24. 15:57
4-500 milliárd kidobásával szemben bármi más szép és olcsó alternatíva.
2008. 05. 24. 16:48
Csak nem értem miért kidobás, ha mondjuk ezzel meg lehet szüntetni több buszjáratot (ami ugye sokkal jobban szennyezi a környezetet mint a metró). Inkább jobban kéne felügyelni ki mit nyúl le abból a pénzből, mert gyanítom nyugaton olcsóbban kihozták volna.
2008. 05. 24. 16:54
Szóval én azt mondom, ha már beleöltünk ennyi pénzt, ha már feltúrtuk miatta fél Budapestet akkor igenis fejezzük is be. Mert ennek a mostani helyzetnek a helyreállítása is felemésztene több mrd ft-ot, a cégek kártalanítása (szerződésszegés miatt) szintén több mrd ft. Nem hiszem, hogy olyan sokat spórolnánk, főleg ha azt nézzük hogy úgy elment 4-500mrd ft egy metróra így meg mondjuk kidobnánk több 10 esetleg 100 mrd-ot az ablakon.
2008. 05. 24. 17:20
k0zi: A környezetszennyezés mértéke tudtommal nem szerepel a hivatalos megtérülési mutatók között. Azt ugyanis munkaórában számolják. Amennyivel gyorsabb az út, annyival több időt tudnak az emberek hasznos munkával tölteni.
"úgy elment 4-500mrd ft egy metróra"
Dehogyis ment el. Az a végösszeg lenne, ha megépítenék.
Most alig ment el talán 100 milliárd.
Te különben most nem velem vitatkozol, hanem Csaba Lászlóval, aki már végzett közgazdász, míg én csak tanulom ezt. ;P
2008. 05. 24. 17:44
A 7-es busznak, már így is csináltak buszsávot a legforgalmasabb részeken, valamennyire tud haladni a busz, de pl a Rókóczi mindig be van állva, és plussz egy sáv azért sokat számítana az autóknak.
Nem hülyeség ez a 4-es metró, csak sajnos "magyar" módra készül, mint az autópályák... sok pénz, sok lopás, rossz minőség, és lassan készül.
Ebben az állapotban leállítani, betemetni a kb 50%-os állomásokat a lehető legnagyobb baromásg lenne, orbán csak a hülyeségeket ontja magából.
2008. 05. 24. 17:52
Én úgy értem hogy ha már megépült a metró akkor elment rá 4-500mrd Ft.
Közgazdászok ritkán nézik azt, hogy környezeti hatásai milyenek, mivel azoknak nem nagyon mérhető a gazdasági vonzata.
Tegyük fel hogy az elemzés szerint ugye jelenleg elköltöttünk rá 100mrd Ft-ot, a rehabilitáció mondjuk lenne még pár mrd Ft, ez a pénz ki lett dobva, mert NEM CSINÁLTUNK BELŐLE SEMMIT.
A metró teljes költsége 4-500mrd Ft. Ebből mondjuk megtérül 3-400mrd Ft (ami azért 20-25%-os veszteség ha úgy nézzük, tehát elég csúnya bukás lenne), viszont végösszegben ugyanott lennénk mintha betemetnénk a gödröket, de lenne metrónk. Vajon ezt is figyelembe vették?
Én sokkal értelmesebbnek tartanék egy felülvizsgálatot és áttervezést majd az építés folytatását. A metró legnagyobb költsége az állomásokból áll, és mivel ezek elég sűrűn vannak így lassítják is a szerelvényt. Ezek ritkításával gyorsítható lenne, tehát olcsóbb és gyorsabb lenne és nagyobb eséllyel térülne meg, de persze én nem vagyok közgazdász így csak spekulálok.
2008. 05. 24. 17:54
Joe: én azt javaslom, hogy a meg nem épített állomások helyén (amelyeket mondjuk kiveszünk a tervből) próbáljanak meg valahogy föld alatti parkolóházakat építeni (nem tudom kivitelezhető-e), legalább a gödör ne menjen kárba :)
2008. 05. 24. 18:02
Én amúgy is a mélygarázsok híve vagyok...
2008. 05. 24. 18:06
k0zi: Nem vagy elég tájékozott a kérdésben. Az építkezést elsősorban nem az állomások száma drágítja meg, hanem az építésüknek a technikája. Nem egy helyen hatalmas, egybenyitott terek lesznek ezek, ahonnan fentről beszűrődik a sínekre a napfény.
Ez persze marha jól fog kinézni, viszont jó drága is lesz. Felesleges luxus, de legalább sokat lehet lopni belőle. Az alagútfúrás a világon mindenhol nagyjából azonos egységáron megy, azzal viszonylag pontosan el kell számolniuk. No de az állomásoknál már lehet trükközni.
Azzal én is tökéletesen egyetértek, hogy számszerűleg túl sok az állomás, de ez inkább a majdani metró használhatóságát befolyásoló szempont, mintsem érdemi költségtényező. Igazán nagy spórolás inkább az állomások belső áttervezésével lenne elérhető.
Nem kö' flancolni, t'od ;P
2008. 05. 24. 18:55
Ezzel egyetértek, de nem szabad leállítani a beruházást :)
2008. 05. 24. 20:01
"A Demszky pedig fulladjon meg.",
Szeretem az ilyen mondataidat, mindig kiderül az (ál)szakmai (ál)szempontok után, hogy miről is szól igazából a véleményed.
Azért megnézném hova tennéd a buszsávokat. Meg az autókat.... Benzinár, környezetszennyezésről nem is beszélve... Nem igazán gondolom, hogy kérdés, hogy a hetest ki kell váltani valamivel. Hogy ez így jó, azt nem tudom, de hogy a metró kell, az biztos. De tőlem lehet libegő is.
2008. 05. 24. 20:43
leszarják ezek a metrót, nem tud majd lopni a sok mocsok milliárdos burzsuj elvtárs, meg a geci családjuk.....
2008. 05. 24. 20:46
olyan faszok sírnak a metró miatt, akik még szarni is húsz milliós verdával járnak...
2008. 05. 24. 21:49
Bocs, éves BKV bérletem van, autóm nincs. Nekem csak jó, ha fejlesztik a tömegközlekedést.
2008. 05. 24. 23:13
PUSZTULJON A METRÓ!
MEG A GECI BUDAPESI PÉNZLENYÚLÓK!
Bár , tudni kell hogy a metró a legjobb megoldás, elvi síkon egy ekkora városnak még vagy 5 metróra szüksége lenne,
csak éppen nem ilyen lenyúlós, mutyis, korrupt alapon, hanem normálisan.
Nade, kurvaországban előbb tegyenek rendet utána metrózzanak.
HEIL VIKTOR!
2008. 05. 24. 23:23
Amúgy sztem nem fogják leállítani, max felülvizsgálják....
ÉRTSD: nekik csepegtető cégeknek adnak át, amit még át lehet.... Lesznek presztizsberuházások, hiszen üres a pártkassza. Meg nemár csak GYF-nek legyen medencéje, ugye....
"HEIL VIKTOR!"
Ez amúgy nem fáj? :D
2008. 05. 25. 3:17
Pengető: "Azért megnézném hova tennéd a buszsávokat."
Azt tervezzék meg a közlekedési szakemberek. :)
2008. 05. 25. 3:20
Pengető: A Fidesz majd a második két (illetve esetlegesen 2+x) évben fogja feltölteni a kasszát.
Mondj valamit
Nem regisztrált felhasználóknak hozzászólni csak rendes e-mail cím megadásával lehet.
A szövegben nem lehet HTML-t használni, a linkeket pedig automatikusan aláhúzzuk. Az email cím megadása kötelezõ, de az oldalon nem jelenik meg. Ha van freeblogos felhasználóneved, itt bejelentkezhetsz.