Asztalra pakolni
Az áldást sodika küldte 2009. július 14., kedd - 21:12-korCímkék: politika
43 komment
Igen sokszor lehet hallani közéleti vitákban azt a demagóg érvet, miszerint csak annak van erkölcsi joga megszólalni a közösséget érintő kérdésekben, aki már úgymond „letett valamit az asztalra”. Amikor megkérdezzük ezektől az emberektől, hogy mégis mit értenek asztalra rakás alatt, kiderül, hogy a személyes példamutatást várják el, vagyis azt, hogy az illető szándékosan minél több adóforinttal járuljon hozzá az ország költségvetéséhez.
A személyes értékmérés során természetesen ugyanolyan demagógia erre helyezni a hangsúlyt, mint amikor valaki a ló túlsó oldalán arra hivatkozik, hogy felesleges adózni, mert „úgy is ellopják”. Azok számára, akik nem látják tisztán, hogy miért van ez így, röviden felvázolok néhány nagyon egyszerű közgazdasági összefüggést. Nem kell megijedni, már-már fájdalmasan didaktikus leszek.
Az őskor óta minden társadalom úgy működik, hogy a vezető réteg meghatározza azokat a stratégiai pontokat, melyek erősítésén az állampolgároknak iparkodniuk kellene. Mivel azonban amióta világ a világ, az ember elsősorban az egyéni és a családi haszonmaximalizálásra törekszik, az állam így ennek ismeretében nem is az egyes polgárok önfeláldozó szorgalmában, illetve a közös ügyek iránti elkötelezettségében bízik, hanem az úgynevezett ösztönzőkön keresztül igyekszik elérni a célját.
Ezek az ösztönzők társadalmi berendezkedéstől függően sokrétű formában jelenhetnek meg. Míg a múlt századi európai diktatúrák kivégzéseken, és deportálásokon keresztül motiválták a lakosságot, addig egy mai modern ösztönző az adójogszabályok, a képzési rendszer, vagy a szociális háló helyes kialakításán keresztül hat.
Egy jól megtervezett társadalmi rendben teljesen felesleges a kormánynak az emberek önkéntes önfeláldozására apellálnia, mert ha minden a helyén van, az egyéni haszon keresése egyben a társadalmi optimum felé is vezet.
Minden egyes aggregált függvénynek megvan az a remek tulajdonsága, hogy pont le van szarva: konkrétan Te mit csinálsz benne.
Makroszinten mindenki lófing.
Éppen ezért országos problémákért a döntéshozókon kívül egyénileg senki sem tehető felelőssé, elvégre mindenki csupán az ösztönzőket követi. Azért, mert ilyen az ember.
Ennyit tehát a „mit tettél le az asztalra” faszságról. :)
By SoDI





Eddig 43 komment érkezett (
)
2009. 07. 14. 21:27
Hülye vagy sodika ezzel az írásoddal sem mented ki az ingyenélőket.
Hogy a macskajaj filmből idézzek:
1 szarv 1 márka 1.000.000 szarv 1.000.000 márka.....
Tehát egy lófing kicsi de egymillió lófing az már egy kurva nagy gázfelhő......
Azt hiszed hogy ha te csak évi 50.000 ft adót csalsz el az semmi.... De rajtad kívül kétmillió anyabaszó gondolkodik így és ezzel basszátok szét a hazánkat!! Először a fejedben tegyél rendet mert kurva szar úton jársz.
2009. 07. 14. 21:30
Video tribute dedicated to Ms. Macstappancsok Éke:
http://www.youtube.com/watch?v=FjMI0usW4co
2009. 07. 14. 21:32
Csókolom, tessék olyan szabályokat hozni, hogy megérje iparkodni, és minél többet adózni. Ösztönzők, mondom. Ez a kulcsszó.
---"egymillió lófing az már egy kurva nagy gázfelhő"
Oké, akkor közelebbről.
Most itt ülök egy szobában.
Vagyok aki vagyok.
EGYETLEN EGY ember.
Pontosan értem a dolog matematikai részét.
Tanultam az egyetemen, vizsgáztam belőle.
Na most...
---
Miért érdekeljen engem a személyes életem megszervezésekor AZ A FÜGGVÉNY, melynek értékébe nem tudok beleszólni, ha fejem tetejére állok, akkor sem? :)))
---
Ha valaki érti a matek részét, érti azt is, hogy miért demagógia a demagógia.
2009. 07. 14. 21:34
Birkanyíró: Ezt a macsos videót asszem majd kirakom :)
2009. 07. 14. 21:46
Te zsodrák, ilyen alapon mi van a bakod, SF által nagyban emlegetett korporatívsággal?
2009. 07. 14. 21:47
HEIL HITLER!
2009. 07. 14. 21:59
G.Banshee: SF az SF, én meg én vagyok. :)
2009. 07. 14. 22:07
Ferencváros - Hertha Berlin:
77. perc: "Az FTC huligánjai sajnos mindent megtesznek, hogy rossz hírét vigyék a németek a klubnak Európába: folyamatosan "Sieg Heil!"-eznek, és egyéb durva rigmusokat kiabálnak...
tehát:
SIEG HEIL! HEILLLLLL!!!!!!!!!!!
2009. 07. 14. 22:11
"felvázolok néhány nagyon egyszerű közgazdasági összefüggést. Nem kell megijedni, már-már fájdalmasan didaktikus leszek." vs Szájbaszaró Szilárd bácsi bakkkanccsal beletapossa az arcba. A szaros putri elött. Szenteste.
És az megvan, hogy http://href.hu/x/9kcd ?
Bocs, ha igen.
2009. 07. 14. 22:14
choffman:"Szájbaszaró Szilárd bácsi bakkkanccsal beletapossa az arcba. A szaros putri elött. Szenteste."
:)))))))))))))))
nem ez motivált, hidd el. xD
egyébként meg ne spammelj, köcsög
2009. 07. 14. 22:16
Choffmann, hihetetlenül izgalmas blogod van, nem vagy véletlenül Popper Péter tanítványa? Az hord össze ennyi desztillált zsidó baromságot.
2009. 07. 14. 22:25
Nem spam, te egységsugarú. Szóval akkor te voltál az az egy?!? :)
2009. 07. 14. 22:41
tehát hülyeség elmenni szavazásra is, mert a mi szavazatunk semmit nemjelent önmagában?
2009. 07. 14. 22:44
Több erősen NS-irányultságú ismerősöm valami olyasmit mondana erre, hogy cigányos érvek zsidós csomagolásban.
És ebben még lenne is talán valami igazság.
Ha az emberek kvalitása, hozzáállása fos, abból semmilyen kormányzat semmiféle ösztönzőkkel nem fog kánaánt építeni.
Egy dolog a kormányzat szerepe, más dolog az emberek kvalitása. Te az utóbbi hiányát az előbbi jelentőségének abszolutizálásával próbálod igazolni.
2009. 07. 14. 22:53
#5: hogy férne az össze ezzel az erőteljes, már-már extrém individualizmussal, ami áthatja ezt a postot (is).
2009. 07. 14. 22:56
Ond: Tankönyvi tényeket soroltam fel.
Ez nem lehet sem cigányos, sem pedig zsidós.
A szakmai összefüggések ismerete ugyanis soha nem lehet értékrend kérdése.
---"más dolog az emberek kvalitása"
Egy alacsony kvalitású ember MINDEN rendszerben használhatatlan, így vele FELESLEGES számolni. :)
2009. 07. 14. 22:58
13-as. ---"tehát hülyeség elmenni szavazásra is, mert a mi szavazatunk semmit nemjelent önmagában?"
Én itt most GAZDASÁGI összefüggésekről beszéltem, nem pedig politikáról. :)
2009. 07. 14. 23:09
#16: Nekem mégis úgy tűnik ki, hogy a társadalmat olyasvalaminek fogod fel, ami mindent megtermel számodra (is) a személyes részvételed nélkül is.
---
Egyébként nem is annyira erkölcsi, inkább hitelességi oldalról nézném a kérdést. Aki nem vesz részt a termelésben, hitelesen nem tud beleszólni az (újra)elosztás kérdéseibe sem. Azért, mert egyszerűen a nagy többség nem vesz komolyan egy ilyen embert.
2009. 07. 14. 23:52
Ond. ---"Aki nem vesz részt a termelésben, hitelesen nem tud beleszólni az (újra)elosztás kérdéseibe sem"
Ugyan már!
Ez hülyeség.
Az, hogy tudod, hova kell hordani a követ, még nem feltételezi, hogy te magad is hordod. :)
---"a nagy többség nem vesz komolyan egy ilyen embert."
Az átlagembert a komoly emberek nem veszik komolyan. :))
2009. 07. 15. 0:48
Na, már megint "szakmai" dolgokról akarsz írni?:-D
Már megint olvastál néhány sort és megpróbálod ráhúzni, hogy te miért nem dolgozol.:-D
"Egy jól megtervezett társadalmi rendben teljesen felesleges a kormánynak az emberek önkéntes önfeláldozására apellálnia, mert ha minden a helyén van, az egyéni haszon keresése egyben a társadalmi optimum felé is vezet."
A könyvekben csak modellekről találsz írásokat, biztos hallottál róla, hogy minél egyszerűbb a modell annál jobban torzít. A felső írásod is hülyeség, mert nem egy jól megtervezett rendben igaz ez, hanem bizonyos fajta rendben. Lehet egy rendszer jól megtervezett, de nem lesz igaz a fenti leírás. Amúgy amit leírsz leginkább a tökéletes versenyző piacra igaz (biztos lemaradtál amikor elmondták, hogy ilyen nincs és nem is lesz, ha lenne te abban is éhenhalnál anyád nélkül) és az "önfeláldozásra" fékekre, és az állam kényszerítő erejére mindig is szükség volt és lesz.
"Makroszinten mindenki lófing."
Ez nem igaz, te lófing vagy, de van aki/ami hiánya meglátszana. Nem sokan/sok ilyen van, de van. Főleg, hogy a függvényben nem csak természetes személyek vannak.
Egy biztos, vannak "páran" olyanok, akik azt csinálják mint te. Nektek kellene egy külön függvény és át kellene rakni titeket egy másik koordinátarendszerbe, ott magyarázhatnátok, hogy nektek ösztönzők kellenek. Ha annyira akarnál találhatnál ösztönzőt: munkakedv, nem élek anyám nyakán, mindjárt 30 leszek és egyre hülyébb dolgokat találok ki, hogy elnyomjam a bennem ordító lelkiismertet, nem makrószinten élek vagy gondolkodom, leginkább a cigányokra jellemzően állok a munkához értsd: kerülöm stb. stb.
2009. 07. 15. 1:09
C-zár: ---"minél egyszerűbb a modell annál jobban torzít ... Amúgy amit leírsz leginkább a tökéletes versenyző piacra igaz"
Nem is mondtam, hogy létezik a világon valóban 'rendesen megtervezett' rendszer. Csupán azt mondtam, hogy mindig erre kell törekedni, efelé kell haladni. Ez az elsődleges cél. És ha valaki ezen céllal összhangban tevékenykedik, akkor helyesen jár el.
---"bizonyos fajta rendben"
Nem értek egyet. Szerintem van rend, és van rendnek látszó rendetlenség. De nincs több fajta rend.
---"az 'önfeláldozásra' fékekre, és az állam kényszerítő erejére mindig is szükség volt és lesz."
Valóban. Ezeket pedig különféle ösztönzőkkel lehet generálni. Ugyanezt mondom én is.
---"Főleg, hogy a függvényben nem csak természetes személyek vannak."
Ez így igaz. Én viszont most természetes személyekről beszéltem.
---"Ha annyira akarnál találhatnál ösztönzőt"
A személyes önmenedzsment egészen más kérdés, ugyanis csak az állami ösztönzők szabta kereteken belül van értelme vizsgálni. Az ösztönzők tökéletlensége viszont akkor sem lehet senki egyéni erkölcsi hiányosságának a jele.
2009. 07. 15. 9:24
"A személyes önmenedzsment egészen más kérdés, ugyanis csak az állami ösztönzők szabta kereteken belül van értelme vizsgálni. Az ösztönzők tökéletlensége viszont akkor sem lehet senki egyéni erkölcsi hiányosságának a jele."
Nem igaz. Az emberek igényei, amit pl. a Maslow-piramis is szépen megmutat, függetlenek az államtól.
Az meg, aki mástól várja, hogy mindent a segge alá rakjanak, komoly erkölcsi deficitekkel bír.
2009. 07. 15. 11:25
Egy európai kultúra nem bírná ki az amerikaihoz hasonló társadalmi különbségeket. Ezért van itt szociális háló.
2009. 07. 15. 12:04
Több száz éven keresztül kibírta. Lehet szociális háló, csak legyenek nagyobbak a szemei.
2009. 07. 15. 12:04
Az egyénnek rengetegféle ösztönzője van, kezdve az alapvető ösztönzőtől, hogy ne pusztuljon éhen, a szereteten át egészen az önmegvalósításig. (A néhánnyal ezelőtti kommentben emlegetett Maslow munkásságát érdemes áttekinteni).
Az állam szerepével kapcsolatosan pedig hatalmas félreértés áldozata vagy.
2009. 07. 15. 12:25
G.Banshee: ---"Több száz éven keresztül kibírta"
Ja. A középkorban. :)
Ne legyen már ez a példa.
2009. 07. 15. 13:03
Mert miért ne?
Egyébként ha nyugatabbra mész, ott ez van.
2009. 07. 15. 13:06
Európában SEHOL nincsenek amerikai különbségek.
Franciaországban például még a hazainál is sűrűbb szabású a szociális háló.
2009. 07. 15. 13:07
Hát nem éppen...nekem élnek ott rokonaim, nem ezt támasztják alá.
De menj el egy párizsi vagy egy marseaille -i gettóba és próbáld meg ezt ott előadni, rendben?
2009. 07. 15. 13:07
"mindjárt 30 leszek és egyre hülyébb dolgokat találok ki, hogy elnyomjam a bennem ordító lelkiismertet"
itt van a kutya elásva
2009. 07. 15. 13:29
dfhh-nak igaza van. A posztok nagy részén érződik a közelgő harmincadik születésnap problémája. A rettegés attól, hogy 3-4 év múlva is ugyanolyan senki leszel, mint most vagy. Szar lehet, de te basztad el.
2009. 07. 15. 13:41
G.Banshee: ---"Hát nem éppen..."
Márpedig Michael Moore filmjéből ez derült ki.
Még nálunk sincs olyan színvonalas szociális ellátás, mint náluk.
---"De menj el egy párizsi vagy egy marseaille -i gettóba"
Mutatták őket a tévében.
Majdnem mindegyik helyi lakosnak van saját autója. A hülyék a szomszédaik autóit gyújtogatták fel, ugyanis nyilván a hasonszőrűek élnek egy helyen. Erről ennyit.
---
C: Azért a 30-tól én még nagyon messze vagyok. :))
2009. 07. 15. 13:46
"Márpedig Michael Moore filmjéből ez derült ki.
Még nálunk sincs olyan színvonalas szociális ellátás, mint náluk."
Akkor nézz meg több filmet is és menj ki oda, azután kerregjél.
"Mutatták őket a tévében."
Jajjj...ott sok mindent mutatnak.
"Majdnem mindegyik helyi lakosnak van saját autója. A hülyék a szomszédaik autóit gyújtogatták fel, ugyanis nyilván a hasonszőrűek élnek egy helyen. Erről ennyit."
Itthon is majdnem mindenkinek van saját autója. Ezt pont te mondtad korábban. Az autógyújtogatások meg javarészt az előkelőbb negyedekben voltak.
2009. 07. 15. 13:54
G.Banshee: ---"Az autógyújtogatások meg javarészt az előkelőbb negyedekben voltak."
Hülyeség.
KÜLVÁROSI fiatalok gyújtogattak a saját környékükön.
2009. 07. 15. 13:59
"KÜLVÁROSI fiatalok gyújtogattak a saját környékükön."
Te melyik hírt nézted, zsodrák?
2009. 07. 15. 14:07
Az összeset.
Nyomorogtak.
Tiltakoztak a nyomor miatt.
Közben ott áll a ház előtt a sok autó.
Menjenek már a picsába. :))
2009. 07. 15. 14:18
A nyomor miatt. Most ezzel engem támasztottál alá. köszi. :-DDD
2009. 07. 15. 14:30
Szép kis nyomor, amikor ott áll a ház előtt mindenkinek a kocsija. :)
2009. 07. 15. 14:42
Már megint ellentmondasz magadnak.
Tudod, mindenki lakik valahol, mindenkinek van telefonja, minden családban van autó...
2009. 07. 15. 15:43
Oké, de ez azt jelenti, hogy igenis erős a franciáknál a szociális háló. Vagyis - jééé - megint nekem volt igazam.
2009. 07. 16. 12:20
MA AZ IGAZI HŐSÖK AZOK AKIK NEM DOLGOZNAK, NEM ADÓZNAK, EZÁLTAL GYENGÍTIK A MAGYAROKAT ELNYOMÓ ZSIDÓ HATALMAT!
AKI DOLGOZIK ÉS ADÓZIK AZ AZ ELNYOMÁST ERŐSÍTI !!
NE DOLGOZZATOK, NE ADÓZZATOK ÉS ÖSSZEOMLIK A DIKTATÚRA!!!!
MENJEN MINDENKI SEGÉLYRE!
ÉN EZÉRT NEM NÉZEM LE A CIGÁNY EMIATT!!!
(a bűnözés az más, azért utálom őket, de annak örülök ha minnél többen segélyből, rokkantnyugdíjból élnek kurvaországban!)
2009. 07. 16. 12:40
Ez egy picit sarkított vélemény, de a lényeg benne van. A szemkilövető diktatúra anyagi gondjaival szemben legyen szolidáris az, akinek hat anyja van. :)
2009. 07. 17. 15:07
Nehogymá' haladjon is ez a szerencsétlen ország...
Ez pont olyan, mint a "minél rosszabb, annál jobb" FIDESZ-politika, csak nyíltan kimondva.
Aki nem építi az országot, mikor lehetősége volna rá, aki nem azért dolgozik, hogy minden honfitársának szebb legyen a holnap, aki nem dolgozik szívvel-lélekkel gyermekei, unokái jövőjéért, aki itt hagyja az országot, mert máshol jobban megtömheti a zsebét, az az én szememben csak egy hitvány hazaáruló.
Mondj valamit
Nem regisztrált felhasználóknak hozzászólni csak rendes e-mail cím megadásával lehet.
A szövegben nem lehet HTML-t használni, a linkeket pedig automatikusan aláhúzzuk. Az email cím megadása kötelezõ, de az oldalon nem jelenik meg. Ha van freeblogos felhasználóneved, itt bejelentkezhetsz.